ЛУ2 ППЕ ИТИ 2021
ЛУ 2: Статично изследване на диоди
I. Организационни въпроси
II. Основни електрически понятия
- Напрежителни стълбчета: напреженията и напрежителните падове се представят чрез вертикални отсечки с пропорционална височина.
- Потенциални диаграми: локалните потенциали по протежение на резистивните слоеве се представят чрез вертикални отсечки с пропорционална височина.
- Токови контури: траекторията на токовете се представя чрез затворени линии (контури) с пропорционална дебелина.
- Графоаналитичен метод:
- Волт-амперна характеристика (ВАХ) на двуполюсни елементи. Зависимостта на изходната от входната величина Y = f(X) на един елемент в аналитичен, табличен или графичен вид се нарича предавателна характеристика. Входната и изходната величина могат да бъдат напрежения, токове или и двете. При двуполюсниците те са напрежение и ток; затова тази зависимост при тях се нарича волт-амперна характеристика (ВАХ).
- Идеята на графо-аналитичния метод:
- Формално обяснение: Дефинираме ”товарна права”, която пресича характеристиката на изследвания елемент. Положението на правата се определя чрез двете й крайни точки като от V = E - I.R първо се полага V = 0, тогава I = E/R; след това се полага I = 0, тогава V = E.
Фиг. 1 |
- Интуитивно обяснение (на Фиг. 1 е показан пример с делител на напрежение). Чрез еквивалентни преобразувания, свеждаме електрическата верига до два, включени един към друг двуполюсника - източник и товар. Всеки от тях се характеризира с волт-амперната си характеристика, която представя всички възможни комбинации от стойности на напрежението V и тока I. В определен момент на времето действа само една от възможните комбинации и тя определя положението на само една точка A от графиката - работната точка на веригата. Понеже напрежението и токът са едни и същи за двата елемента, работната точка се получава от пресичането на волт-амперните им характеристики, начертани в една обща координатна система. Характеристиката на елемента, свързан към маса, започва от началото на координатната система и е наклонена надясно, а характеристиката на другия елемент е отместена надясно и наклонена наляво.
- Линейни и нелинейни елементи (резистор и диод) и техните волт-амперни характеристики. Статично и диференциално съпротивление.
III. Електрически експерименти
- “Изобретяване” и изследване на волтметър
- Магнитоелектрически волтметър (сглобяване чрез микроамперметър + резистор последователно)
- Електронен мултиметър - устройство (идейно), режими на работа
- Как може да бъде “изгорен” един волтметър (включване към "идеален" източник на ток)?
- “Изобретяване” и изследване на амперметър
- Сглобяване чрез волтметър + резистор паралелно
- Отваряне на електронен мултиметър и изследване на шунтовите резистори. Обясняване на ролята на предпазителя. Как може да бъде “изгорен” един амперметър (включване към "идеален" източник на напрежение)?
- Изследване на източник на напрежение
- "Идеален” източник на напрежение:
- Без товар (на празен ход)
- С товар (резистори с различни стойности или няколко с еднаква стойност паралелно)
- Реален източник на напрежение (“идеален” източник на напрежение с последователно добавен резистор с малко съпротивление):
- Без товар (на празен ход)
- С товар (резистор с различни стойности или няколко с еднаква стойност паралелно)
- Разглобяване на различни батерии (9 V, 1,5 V, 12 V) и изследване на вътрешното им устройство
- “Изобретяване” и изследване на реален източник на ток
- Сглобяване чрез "идеален" източник на напрежение и резистор с голямо съпротивление, включен последователно.
- Изследване при: товар накъсо, резистор, отворена верига. Разглеждане на приложения в транзисторните схеми по ППЕ (изследване на диоди по ток, захранване на светодиоди, базов резистор).
IV. Реализация на опитната постановка
Изводите на елементите се пъхат в отворите. Стремете се да огъвате изводите им под прав ъгъл, за да се получи красив монтаж.
Връзките между островчетата се правят чрез съединителни проводничета (джъмпери). В прозрачните кутийки има джъмперчета с различни размери. Можете да ги огъвате, за да регулирате дължината им.
Фиг. 2 |
Фиг. 3 |
На Фиг. 4 е показана платка с изцяло отстранена долна част. Отстрани се виждат извадени пружиниращи контакти.
Фиг. 4 |
V. Статично изследване на диоди:
- Източникът на постоянно напрежение представлява стабилизиран токоизправител за 12V/1A (адаптор с импулсно захранване).
- Резисторът е с “удобна” стойност - 1 ком. Тя ни спестява доста изчисления (защо?)
- Диодите са силициеви, германиеви, Шотки, светодиоди, ценерови, всякакви... - Фиг. 5.
Фиг. 5 |
“Статично” изследване на веригата означава постоянно захранващо напрежение и постоянно съпротивление; превключват се само различни видове диоди. Първо схемата се оразмерява с помощта на законите на Ом и Кирхоф и след това се изследва - Фиг. 6.
Фиг. 6 |
2. Реализация на опитната постановка върху експерименталната платка.
- Монтиране на елементите
- Свързване на измервателните уреди. Използват се цифрови мултиметри със специални миниатюрни "сонди", които се включват директно в гнездата на експерименталната платка - Фиг. 7.
Моля, внимателно пъхайте "сондите" в отворите, за да не се огъват и чупят. За целта, хващайте изолацията на проводника в самия му край.
Фиг. 8 |
Изправността на диодите и изводите им може да се проверят чрез омметър – измерва се съпротивлението на диода в едната и другата посока. Забележете, че има специален обхват за тази цел. Защо?
Ето и няколко въпроса за "6" :-)
ReplyDelete1. Какво ще се случи, ако в една електрическа верига включим (I) източник на напрежение или (II) източник на ток (A) последователно или (Б) паралелно на (1) източник на напрежение или (2) източник на ток с (а) еднаква или (б) различна стойност?
2. Какво ще се случи, ако в една електрическа верига включим (I) амперметър или (II) волтметър (A) последователно или (Б) паралелно на захранващия източник на (1) напрежение или (2) ток?
Начертайте всички възможни комбинации и отговорете на всяка от тях.
Здравейте, аз съм Елица(49а гр) и искам да споделя моя отговор на въпрос 2.
Delete- вариант 1 (свързване на волтметър последователно) - това е неправилно свързан волтметър, а лампата няма да свети (да предположим, че имаме свързана такава), защото съпротивлението на волтметъра е много по - голямо.
- вариант 2 (свързване на амперметър последователно) - амперметърът е свързан правилно и ще отчита стойност и лампата ще свети.
- вариант 3 (свързване на волтметър успоредно) - волтметърът е свързан правилно, ще отчита стойност и лампата ще свети.
- вариант 4 (свързване на амперметър успоредно) - ще даде на късо.
Ето още един "хитър" въпрос:
ReplyDelete3. Можете ли да измервате ток във вашата опитна постановка, ако нямате амперметър? Имате само волтметър и все пак искате да знаете какъв ток тече.
Здравейте, аз съм Ралица(49 а гр.). Ето моето предположение за този въпрос:
DeleteНе може да се измери токът без наличие на амперметър. Ако имаме само волтметър - също няма да стане, но ако освен волтметъра имаме и ватметър, тогава токът може да се пресметне според техните стойности.
Здравейте! Смятам, че е решение да свържем волтметър парално на резистор. Така като е известна стойността на съпротивлението, R = const, от закона на Ом ще може да се изчисли тока.
DeleteНикол
48 група