У1 ТЕ 2022

Подобно на лабораторните упражнения по СКЕ със студентите от 3-ти курс, 33-та група, КИ, тази година съм решил да отразявам тук, в моя блог, и занятията си по "Електротехника" с вас, студентите от 1-ви курс, 48-ма и 49-та група на ИТИ. Идеята на тази инициатива е, че тук можем свободно да обсъждаме нещата, разглеждани на семинарните и лабораторните упражнения. Това ще ви бъде от полза за разбирането на материята и повишаване на оценката, а на мене ще ми позволи да  подобря съдържанието и начина на провеждане на упражненията.

Изследването на електронните схеми по ППЕ през следващия семестър изисква да имате много добра интуитивна представа за основни неща от електротехниката (например, източник на напрежение и ток) и измервателната техника (например, волтметър и амперметър). Проблемът е, че дисциплината "Електротехника" е доста теоретични и не дава необходимите ни практически знания и умения. Нуждаем се от една Електротехника за електроници, за да можем успешно да провеждаме упражненията си следващия семестър. Допълнителна трудност е, че вие не изучавате "Иамерателна техника" и се налага да компенсираме и това.

Упражнение 1

(сценарий за провеждане)

I. Организационни въпроси

1. Водещ семинарните и лабораторните упражнения - доц. д-р Кирил Мечков. За контакти: имейл cmechkov@gmail.com; тел. 0888546707, 0893690325; приемно време - пон-к, вторник и сряда, 13÷14 ч., лаб. 1217. Представяне: блог Circuit Stories.

2. Списък на подгрупата: уточняване, попълване. Моля, разделете се на две равни подгрупи и попълнете списъците за присъствие и участие в папка Списъци преди първото упражнение; така ще спестим време в началото на първото упражнение. Впишете под двете си имена потребителското си име, с което ще влизате по време на видео срещите, когато сме онлайн (ако то се различава от имената ви). Най-добрият вариант е да направите регистрацията си с потребителско име, което се състои от двете ви имена и номер на подгрупата (например, Иван Иванов 48а). Изискването ми е да се разпределите по равно в двете подгрупи, защото мястото в лабораторията е ограничено и трябва да спазваме дистанция. В залата се влиза задължително с маска.

3. Координати за връзка с (под)групата: email, телефони.

4. Начин на провеждане: Семинарните и лабораторните упражнения се провеждат в лаб. 1217 по един и същи начин - групирани по два часа, през седмица. Всяка от групите се разделя на две подгрупи („а“ и „б“), като през нечетните седмици идват подгрупи „а“, а през четните седмици – подгрупи „б“. Така едни и същи студенти правят семинарното през първите два часа, а след това – лабораторното през вторите два часа; т.е., формира се едно „упражнение“ от четири часа.

ЗАБЕЛЕЖКА: В учебното разписание е посочено, че на семинарните упражнения идват целите групи, през седмица. Ние ще ги правим с подгрупите, за да уеднаквим и синхронизираме семинарните с лабораторните и за да спазим санитарните изисквания. При това разделение, хорариумът на дисциплината (1 ч. седмично) се запазва.

В техническите дисциплини се изучават материални обекти (устройства). По-конкретно, тук ще се занимаваме с електрическите елементи и схеми. Семинарните и лабораторните упражнения са тясно свързани и посветени на една и съща тема; затова и „сценарият“ за провеждането им е общ. На семинарните занятия ще обсъждаме нещата и ще подготвяме провеждането на лабораторните упражнения. След това, в лабораторията, ще ги изследваме чрез метода „стимул-реакция“, като подаваме и измерваме напрежение или ток. Обобщената блокова схема на опитната постановка е източник → обект → приемник, а по-конкретно: източник на напрежение/ток (генератор) → елемент или схема (резистор, кондензатор...) → измервателен уред (волтметър, амперметър, осцилоскоп).

Лабораторните експерименти не са твърдо зададени и могат да се избират от студентите според техните предпочитания; на място ще решаваме какво да правим. Научете повече от тези линкове:
How do we investigate semiconductor devices in the educational lab? – въпрос от форума на ResearchGate, посветен на дисциплината ППЕ ИТИ (ще я изучавате следващия семестър).
ППЕ 2021 (GoogleDrive) - основни ресурси за лабораторните упражнения по ППЕ на вашите колеги от 2-ри курс през миналия семестър.
Лаборатория ППЕ – снимки и филми от лабораторните упражнения (2015 – 2021 г.)
Лаборатория СКЕ - снимки и филми от лабораторните упражнения и лекциите лекциите по „Специализирана компютърна електроника“ (СКЕ) на студентите от КСИ.

5. Онлайн обучение. Когато занятията се провеждат онлайн, ще използваме ZOOM (моля, инсталирайте си десктоп и мобилното приложение). Видео срещите ще бъдат планирани повтарящи се, с един и същи линк и парола. Моля, запомнете ги на удобно място, за да влизате удобно след прекъсванията, които ZOOM прави на всеки 40 мин (ще ги използваме за да правим кратки почивки). Блокът от семинарно и лабораторно упражнение (4 ч.) представлява една видео среща.

Задължително трябва да сте с включени камери. Видео срещите ще се записват и качват в албума ТЕ ИТИ 2022 - ZOOM в GooglePhotos, както и в съответната папка на упражнението в GoogleDrive. Ще компенсираме липсата на реални експерименти като използваме ресурсите в уеб, видео записите на ZOOM срещите от предишни години, бялата дъска и нашето въображение; така ще пресъздаваме обстановката в лабораторията. Представа за това можете да получите от видео записите по време на занятията на сродни дисциплини, качени в GooglePhotos: ППЕ ИТИ 2021 - ZOOM и СКЕ 2021 – ZOOM

6. Списък на упражненията (подлежи на доуточняване):
  1. Уводно упражнение. Основни електрически понятия.
  2. Експерименти с източници и измервателни уреди.
  3. Прости схеми с резистори.
  4. Сложни схеми с резистори.
  5. Схеми с кондензатори и бобини.
  6. Схеми с нелинейни елементи
  7. Заключително упражнение. Оформяне на оценките.

7. Какво представлява протоколът. Описва се в свободна форма (ръкописен, електронен или смесен вид) това, което е правил студентът по време на лабораторното упражнение (като последователност от точки, "сценарий"). Основната част се прави по време на самото лабораторно упражнение, а в къщи се допълва с изводи. Протоколът е индивидуален и отразява това, което студентът е правил конкретно. Прави се собственоръчно, не се изисква специално оформяне с програми за текстова, графична и фотообработка. Ако такова е направено, то е само спомагателна част, която се прилага към основната, изготвена от студента по време на лабораторното упражнение. Протоколите се защитават в края на семестъра (ако обучението е онлайн, първо се снимат и изпращат по имейл).

8. Оценката от упражненията. Формира се чрез отбелязване на участието в папка Списъци по време  на семинарните и лабораторните упражнения, в уеб, чрез имейл и др., при оформянето на протоколите и в разговор със студента в края на семестъра (така наречената „защита на протоколи”).

9. От къде ще можете да се подготвяте за лабораторните упражнения:
  • На GoogleDrive (и тук) ще получавате „сценарий” (като този) преди провеждането на поредното упражнение. Той ще бъде съпроводен с допълнителни ресурси (текстове, линкове и др.) Запомнете този линк, защото ще ползваме ресурсите на телефоните си и по време на реалното обучение. По принцип сте длъжни предварително да се запознаете със съдържанието и начина на провеждане на упражнението.
  • Бих ви препоръчал също да разгледате албумите със снимки и филми в GooglePhotos по-горе. Така ще добиете добра представа какво се прави в лабораторията и онлайн занятията и каква е  атмосферата там.
  • Занятията ще отразявам паралелно и в моя блог тук; това е първият пост, посветен на встъпителното упражнение. Желателно е да вземате отношение с коментари под поста и въпроси; това ви се трупа като актив за оформяне на оценката.
10. Техника на безопасност в лабораторията: инструкции, разяснения, подпис. Основни опасности: електрически ток (разклонители по масите), нараняване (монтажни инструменти), изгаряне (поялник, агресивни течности).

II. Основни електрически понятия

1. Електрически величини (интуитивна представа, аналогии):
  • напрежение
  • ток
  • съпротивление

Продължава на следващото упражнение (вижте също В края на първото лабораторно упражнение...)

III. Средства за експериментиране

В лабораторията ще изследваме материални обекти (електрически елементи, схеми и устройства) с помощта на различни технически средства. Ето някои от тях.

1. Експериментална платка за свързване на елементи без запояване. Състои се от пластмасов корпус с множество отвори (гнезда), групирани в островчета и шини.

  • Схема на свързване на гнездата (черните линии означават електрическа връзка):

  • Отворена отдолу платка с отстранена изолационна повърхност, на която се виждат металните пластини, свързващи гнездата:

  • Начин на монтаж на елементите върху платката:
  • Съединителни проводничета (джъмпери)
  • Захранващи устройства (адаптори за 12 V/1 A, регулируеми захранващи блокове за 0 – 30 V, трансформатори под формата на адаптори)
  • Комбинирани измервателни уреди (ампер-волт-ом-метри, мултиметри)
  • Електрически елементи – резистори, кондензатори, ключове.
--------------

За мен ще представлява интерес да споделите мнението си за този сценарий преди и след провеждането на упражнението. Дайте предложения как можем да го подобрим и разширим с още интересни експерименти.

Вашето участие ще бъде взето под внимание при оформяне на оценката.


Comments

  1. Какво точно представлява така нареченото "заземяване"?

    ReplyDelete
    Replies
    1. А ти как мислиш, Николай? Защо, например, един уред с метален корпус трябва да бъде "заземен"? Какво би могло да стане, ако се хванем за корпуса, във всеки от двата случая: 1) корпусът не е заземен; 2) корпусът е заземен. Значи, какъв проблем решава "заземяването"?

      Delete
    2. Ами, ако не е "заземен" корпуса и има някъде оголен проводник, при докосване ще ни удари ток.

      Delete
    3. Съгласен съм... Остава само да обясниш откъде ще мине токът...

      Delete
    4. Токът ще премине през тялото ни и ще достигне земната повърхност.

      Delete
    5. Е, благодаря много за правилния отговор. Надявам се самостоятелно да си достигнал до него... Вече може да се каже, че си компенсирал пропуснатото на (част от) упражнението; ще отбележа това в списъка. До следващия път!

      Delete
  2. Каква е функцията на резисторите?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Добре е да знам кой пита, все пак... Зададен така, въпросът е много широк. Опитайте се да започнете да отговаряте и като срещнете трудност, задайте по-конкретен въпрос.

      Delete
    2. Божидар Янев 48а, бях ви писал имейл преди няколко дни. Аз се порових в интернет и успях да се запозная с това, какво представляват резисторите.

      Delete
    3. Е, добре Божидаре... може да го обсъдим тук. Какви приложения на резисторите си открил?

      Delete
  3. Извинете, че закъснях с отговора, стана много късно вчера. Открих, че функцията на резисторите е да възпрепятстват протичането на ел. ток, като ограничават потока на електроните, който преминават през тях, така променят големината на тока по веригата след себе си и осигуряват определен пад на напрежение. По този начин създават условия за работа на други елементи.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Добре, Божидаре... На второто упражнение ще видим как точно го правят това резисторите... Отбелязал съм ти в списъка присъствие и участие.

      Delete

Post a Comment