Опитвайки се да обясниш нещо на едногодишно дете:-)

Посвещавам тази забавна история на най-малката си внучка Катерина (участник в експеримента:-), която днес има имен ден.

--------------------------------

В предишната си история от серията "Ако не можеш да обясниш нещо на 6-годишно дете..." ви разказах как с моя 7-годишен внук Алекс пресъздадохме един интересен физически експеримент. С него изследвахме действието на атмосферното налягане върху водата, налята в обърната чаша. Това вероятно е възбудило неговия интерес и той прояви желание да направим още подобни експерименти с вода. Така възникна идеята да разберем как древногръцкият учен Архимед е успял да докаже, че златната корона на царя е фалшива. Честно да си призная, и аз не се бях замислял какво точно е направил, за да го установи, макар че често съм използвал възклицанието "Еврика!" в моите схемни истории. Скромните ми познания бяха, че Архимед се потопил във ваната, видял че водата се покачила, идеята го осенила и хукнал гол, крещейки "Еврика!" Явно сега вече беше дошъл моментът да го разбера, обяснявайки го на едно 7-годишно дете...

Експериментът

И така, започнахме поредния експеримент на тема "Определяне (по косвен път) обема на тяло, потопено във вода".

Подготовката

Огледах се за подходящ предмет в кухнята и се спрях на една ябълка. Може би трябваше да намеря нещо по-тежко, което да потъне във водата като короната на царя, но тогава не го съобразих. Слава богу, ябълката беше доста тежка...

За всеки случай, първо измерихме теглото й с прецизната готварска везна на баба му. Оказа се 136 грама.

Мотивацията

Сега трябваше да заинтересувам Алекс, като му разкажа, доколкото си спомням, историята на Архимед в една забавна форма така, че да не му доскучае. Обърнах му особено внимание на това, че Архимед не е имал теглилка - дори механична, а камо ли електронна... но е имал много силно желание и въображение, за да реши този проблем. По същия начин, винаги съм давал за пример на моите студенти как през 19-ти век Ом е нямал стабилен източник на напрежение, елементарен волтметър и амперметър, но е имал силното желание да открие прочутата зависимост I = V/R... и го е направил със силата на своето мислене и въображение.

Косвената идея

Следващото нещо, която трябваше да обясня на Алекс, беше че ще определим теглото на ябълката по косвен път - така, както Архимед е определил теглото на короната, защото е нямал истинска теглилка... и да му кажа, че този подход се използва често в техниката.

Диференциалната идея

И диференциалната идея трябваше да му обясня - че теглото на ябълката ще намерим като разлика от две величини (нивата на водата преди и след потопяването на ябълката). Но това не ме притесняваше, защото макар да е в началото на първи клас,  Алекс можеше свободно да събира и изважда многоцифрени числа.

Видеозаписът

Как протече по-нататък експериментът ни, можете да видите от филма, който направих (файлът е по-голям от допустимото в Google Blogger, затова съм сложил линк към Google Drive).

Най-малката "студентка"

Историята ни получи много забавен край, когато неочаквано в кадъра влезе едногодишната ми внучка Катерина. До този момент тя си играеше с баба си в другия край на стаята, но явно не издържа и реши да се намеси:-) И тук светкавично ми хрумна идеята да перефразирам крилатата мисъл на  Айнщайн в подходяш за случая вид - "Ако не можеш да обясниш нещо на едногодишно дете, значи ти самият не го разбираш.” Е, това вече беше наистина голямо предизвикателство за педагогическите ми възможности!

Дали съм успял, можете да видите в края на филма...

Идеята на Архимед

Сега остава само с Алекс да разберем и обясним по най-простия начин как все пак Архимед е установил, че короната на царя е била фалшива?

Ако имате някаква идея, моля споделете я с нас в коментар по-долу...

Comments