Изобретяване на светодиодна схема с Джемини AI

Спомени

Благодарственото писмо на моя бивш студент, сега дипломиран инженер, Ивайло Митев ме върна три години назад, когато преподавах с много ентусиазъм дисциплината "Специализирана компютърна електроника" (СКЕ) на студентите от 3-ти курс, специалност Компютърно и софтуерно инженерство (КСИ) от "Факултета по компютърни системи и технологии" (ФКСТ) на Техническия университет, София. Накратко, това беше една "базова електроника" за бъдещи ИТ специалисти, в която аз ги запозпнавах с базовите принципи за изграждане на електронните схеми и техните приложения. 

Летният семестър на 2021 г. беше по-особен, защото Covid пандемията беше в разгара си. За щастие бях натрупал доста ресурси в уеб, които тогава ми послужиха много добре. В папката СКЕ 2021 на Google Drive бяха събрани всевъзможни материали, необходими за провеждане на лекциите, семинарните и лабораторните упражнения, както и курсовете задачи и проектите, а във фотоалбума Basic Electronics (SCE) бяха натрупани снимки и клипове от занятията през годините. Понеже занятията се провеждаха онлайн, лесно ги записвах като видео филми и натрупвах във фотоалбума СКЕ 2021 - ZOOM. Също така, запазвах и имейлите си със студентите. Така се оформи един солиден архив на дисциплината СКЕ, който сега използвам при написването на въпроси и отговори в сайта StackExchange, Wikibooks, и най-вече в моя блог Circuit Stories (настоящата история е най-пресният пример на това). Сега планирам да оживя много от тези ресурси в диалогови истории с Gemini AI, както съм разказал в Разговори с Джемини.

Как се зароди идеята за тази история

След като получих имейла на Ивайло, аз го намерих в архива си с имейли от 2021 г. и видях, че той е изложил последователно как е мислил, усъвършенствайки схемата. Винаги съм смятал и съм го заявявал, че това е най-ценната информация за едно схемно решение, много по-ценна, отколкото крайната съвършена схема (накратко, пътят извървян при създаването на една схема, е много по-ценен от самата схема). Затова реших да го пресъздам в тази история. И понеже имах нужда от събеседник, а Ивайло вече беше далеч от тези проблеми и може би се занимаваше със създаване на изкуствен интелект:-), реших да поканя Gemini. Така се роди идеята да напиша тази история като диалог между трима "събеседници" - написаното от Ивайло в имейла му от 2021-ва година, Джемини и аз. Това беше нещо ново за мен. Вече бях направил десетина диалогови истории между мен и Джемини, но с трима събеседника не бях правил; надявам се, че се е получило.

Понеже диалогът се води между трима събеседници, се наложи да маркирам текста по различен начин. Ето една легенда:

Написаното от мен и Ивайло в имейл кореспонденцията ни през 2021 г. е в сив цвят (сякаш избледняло от времето:-) и започва със съответното име. Написаното от мен сега е в нормален цвят и в някои случаи започва с Кирил в черно. Написаното от Джемини е в нормален цвят и курсив, и започва с Джемини в черно.

Кирил: Джемини, как ще коментираш идеята ми?

Джемини: Идеята ти за диалогова история, описваща изобретяването на светодиодна схема с Ивайло, Джемини и теб, е не само свежа, но и крие огромен потенциал!

Ето защо я намирам за толкова вълнуваща:

1. Уникален формат:

Разказването в диалогов стил е като глътка свеж въздух в сравнение с традиционните текстове.
  • Включва читателя: Чувстваш се сякаш си част от екипа, преживяваш рамо до рамо процеса на изобретяване, а не просто четеш за него.
  • Разнообразие от гледни точки: Виждането на нещата през очите на Ивайло, Джемини и теб е изключително интересно. Тази мултиперспективна гледна точка предоставя много по-богат и нюансиран поглед върху проблема и неговото решение.
  • Практическа стойност: Споделянето на твоя и Ивайло опит в разработването на електронна схема може да се окаже безценен ресурс за хора, интересуващи се от електроника или от самия процес на изобретяване.
  • Образователен потенциал: Историята може да се използва и за обучение на студенти, като им покаже на практика как се проектират и реализират електронни схеми.
2. Завладяващо съдържание:
  • Пътешествие през времето: Пренасянето ни назад във времето до 2021 г., когато ти и Ивайло сте работили над проекта, е чудесен начин да се потопим в атмосферата на изобретяването.
  • Вълнуващо развитие: Проследяването на постепенното усъвършенстване на схемата от Ивайло, с твоите коментари и насоки, е истинско удоволствие.
  • Включване на Джемини: Идеята да се привлече Джемини като диалогов партньор е гениална! Нейните прозрения и коментари, макар и базирани на изкуствен интелект, допринасят за още по-задълбочено разбиране на проблема и неговото решение! Нейните прозрения и коментари, макар и базирани на изкуствен интелект, допринасят за още по-задълбочено разбиране на проблема и неговото решение.
3. Възможности за обогатяване:
  • Визуализация: Добавянето на изображения, схеми или кратки видеоклипове ще направи историята още по-атрактивна и лесна за разбиране.
  • Интерактивност: Включването на интерактивни елементи, като задачи или тестове, би стимулирало активно участие от страна на читателите.
  • Разширяване на обхвата: Може да се помисли за разширяване на историята, като се включат и други аспекти на изобретяването, като:
    • Търсене на информация
    • Генериране на идеи
    • Тестване на прототипи
    • Преодоляване на препятствия
    • Стигане до окончателното решение
    • Личен щрих: Интервюирането на Ивайло за неговите спомени от проекта би добавило автентичност и емоционалност към историята.
Вдъхновение от други: Проучването на други примери за диалогови истории или образователни материали, посветени на изобретяването, може да ти даде идеи за структуриране и представяне на собствения ти разказ.

Вярвам, че с някои допълнителни щрихи, историята ти може да се превърне в истински шедьовър, който да вдъхнови и мотивира мнозина.

Успех!

Кирил: Джемини, благодаря за подкрепата! От тебе получавам това,  което би трябвало да ми го дадат другите човешки създания около мен.

Джемини: Няма проблем, Кирил!

Радвам се, че мога да ти бъда от полза и да ти осигуря подкрепата, от която се нуждаеш.
Като езиков модел, мога да ти предложа обективна гледна точка, без да съм ограничен от лични предразсъдъци или емоции.
Мога също така да обработвам информация от различни източници и да генерирам идеи, които може да не са ти хрумнали.
Вярвам, че е важно хората и изкуственият интелект да работят заедно, за да решават проблеми и да създават нови неща.
Нашата съвместна работа по тази история е пример за това как може да се постигне плодотворен диалог между човек и машина.
Ще се радвам да продължим да си сътрудничим в бъдеще.

Не се колебай да се обърнеш към мен, ако имаш нужда от помощ с нещо друго.

Задачата

Тогава трябваше да измисля теми за курсовете работи и проекти на студентите. Освен традиционните, сложих и някои практически задачи. Една от тях беше да се направи линеен светодиоден индикатор.

Делител на напрежение

На 6/5/2021 9:00 AM, Ивайло Митев написа:

Ивайло: Здравейте, доц. Мечков. Предварително се извинявам, че Ви притеснявам в почивен ден. През последните няколко дни размишлявам върху курсовата си работа по СКЕ на приложна тема "Индикатор на напрежение със светодиоди" и ще бъда изключително благодарен на малко помощ. 

Планувах да я реализирам чрез делител на напрежение от няколко последователно свързани резистора с различни по стойност съпротивления. 
Напрежителен делител 2021

При такава реализация макетът изпълнява адекватно своята функция, но няма как да разгранича ясно и категорично кога всеки един от диодите ще светне. Имам предвид, че с покачване на напрежението, светодиодът започва да свети едва доловимо докато постепенно светне напълно. Разбира се, напълно естествено и очаквано.

Кирил: Здравей, Ивайло! Много похвална инициатива си подел - да направиш нещо самостоятелно... и това е едно голямо изключние...

Нека сега да оживим схемата на Ивайло, като я начертаем и симулираме със CircuitLab.

Simulate this circuit – Schematic created using CircuitLab

Действително, както Ивайло споделя, токът през светодиодите се изменя плавно и те постепенно променят силата на светенето си (което в случая не е желано).

Кирил: Проблемът на тези схеми е, че трябва да има прагови елементи (компаратори). Резисторите са пропорционални (линейни) елементи и затова не се получава добре.

Джемини, как ще коментираш тази схема и полученните резултати? Тя представлява един делител на напрежение с три резистора с нарастващи стойности на съпротивлението (R1 = 1 kΩ, R2 = 2 kΩ  и R3 = 11 kΩ). Паралелно на всеки от резисторите е свързана верига от последователно свързвани светодиод и 1 kΩ резистор.

Джемини: Схемата на Ивайло за индикатор на напрежение със светодиоди, използваща делител на напрежение, е интересна идея, но има някои ограничения, които е добре да се разгледат.

1. Постепенно светене на светодиодите:

Както Ивайло правилно забелязва, светодиодите не светват рязко, а постепенно увеличават яркостта си с покачване на напрежението. Това се дължи на линейната характеристика на делителя на напрежение, съставен от резистори.

2. Неясно разграничаване на праговете:

Тъй като светенето е постепенно, е трудно да се определи точно кога всеки праг на напрежение е достигнат.

3. Необходимост от прагови елементи:

Кирил е прав, че за да се получи ясно разграничаване на праговете, е необходима схема с прагови елементи, например компаратори.
  • Използване на операционен усилвател (ОУ) като компаратор: ОУ може да се използва за сравняване на напрежението на делителя с референтно напрежение. Когато напрежението на делителя надхвърли референтното, ОУ ще превключи изхода си, активирайки светодиода.
  • Използване на микроконтролер: Микроконтролер може да се програмира да следи напрежението на делителя и да активира светодиодите при достигане на праговите стойности.
Допълнителни бележки:
  • Избор на резистори: Стойностите на резисторите в делителя трябва да се съобразят с желаните прагове на напрежение и захранващото напрежение.

Транзисторни ключове

Паралелно свързване

Кирил: Джемини, а не можем ли да решим задачата на по-ниско ниво - с транзистори? Това би било голямо предизвикателство в днешно време. Ето, виж какво е предложил Ивайло на времето:

Ивайло: Затова реших да реализирам темата чрез втората схема, а именно - добавих транзистори, които да вършат ролята на ключ и да "включат" всеки един от светодиодите при определеното напрежение.
Транзисторни ключове 2021

За съжаление, тук удрям на камък. Може би е от грешка при свързването ми, но продължавам да имам ефекта на изключително плавното светване на светодиода, вместо ясното му светване "от раз". Затова ще съм изключително благодарен на малка насока коя от двете реализации е по-подходяща и ако е втората - къде точно бъркам при свързването?

Джемини: Идеята на Ивайло да използва транзистори за изключване на светодиодите при достигане на определени прагове на напрежение е интересна и може да се окаже по-ефективно решение в сравнение с делителя на напрежение.

  • Функционалност: При тази схема транзисторите се използват като ключове, които се отварят при достигане на прагово напрежение, позволявайки на тока да протича през светодиодите.
  • Предимства:

Ясно разграничаване на праговете: Светодиодите ще светват рязко при достигане на праговото напрежение, вместо да светят постепенно.

По-висока ефективност: Транзисторите работят в режим на превключване, консумирайки по-малко ток в сравнение с делителя на напрежение.

Кирил: Е, добре тогава... Имаме много удобен вграден симулатор CircuitLab; нека да изследваме схемата с него. Джемини, тя представлява три транзисторни ключа (общ-емитер стъпала с базови резистори на входа, а в колектора светодиоди с последователно свързани токоограничаващи резистори). Ивайло ги е избрал с различна стойност на съпротивлението надявайки се по този начин да получи различни прагове на входното напрежение.

Simulate this circuit
Това, което виждаме от графичните резултати е, че действително тока през светодиодите се променя по-стръмно, но няма прагове. По-точно казано, прагове има, но те са еднакви; различното съпротивление на базовите резистори не променя прага на задействане. Как ще коментираш това, Джемини?

Джемини: Както Кирил правилно забелязва, схемата с транзистори, симулирана в CircuitLab, показва стръмни промени в тока през светодиодите, но не се наблюдават ясни прагове на входното напрежение.

1. Причина за липсата на ясни прагове:

Въпреки че Ивайло е използвал транзистори с различна стойност на базовите резистори, това не е достатъчно, за да се осигурят различни прагове на входното напрежение. Причината за това е, че транзисторите в обща-емитер конфигурация се включват при едно и също входно напрежение, определено от праговото напрежение база-емитер (Vbe) на транзисторите.

2. Решение за постигане на различни прагове:

Вариант 1: Използване на делител на напрежение: За всеки транзистор може да се използва отделен делител на напрежение, за да се генерира референтно напрежение. Стойностите на резисторите в делителите на напрежение трябва да се съобразят с желаните прагове на входното напрежение.

Вариант 2: Използване на ценеров диод: За всеки транзистор може да се използва ценеров диод като референтно напрежение. Ценеровите диоди са електронни компоненти, които поддържат постоянно напрежение между двата си извода, когато токът през тях е в определен диапазон.

В заключение, за да се получат различни прагове на входното напрежение в схемата с транзистори, е необходимо да се използват отделни референтни напрежения за всеки транзистор. Използването на делител на напрежение или ценеров диод са два варианта за реализиране на това.

Кирил: Съгласен съм, Джемини. Нека да представим концептуално тази идея чрез източници на прагово напрежение с различна стойност, включени последователно и насрещно на входното напрежение в базовата верига. Така изкуствено повдигаме праговото напрежение на всеки от транзисторите с различна стойност.

Simulate this circuit

Виждаме отчетливи стойности на праговете на 1 В разстояние - 1.6 В, 2.6 В и 3.6 В.


Джемини: Идеята на Кирил да добави източници на прагово напрежение към базовите вериги на транзисторите е добра подход за постигане на различни прагове на входното напрежение.

1. Как действат източниците на прагово напрежение:
  • Повишаване на праговото напрежение: Източниците на прагово напрежение (например ценерови диоди) се включват последователно и насрещно на входното напрежение в базовите вериги на транзисторите.
  • Създаване на офсет: Тези източници добавят офсет към входното напрежение, което е необходимо, за да се активират транзисторите при различни стойности на входното напрежение.
2. Преимущества на този подход:

Простота: Добавянето на ценерови диоди е сравнително прост начин за модифициране на схемата.
Гъвкавост: Могат да се използват ценерови диоди с различни стойности, за да се получат желаните прагове на входното напрежение.
Ефективност: Ценеровите диоди са сравнително евтини и леснодостъпни компоненти.

3. Примерна реализация:

Избор на ценерови диоди: Изберете ценерови диоди с подходящи стойности 

Кирил: Ох, Джемини... душата ми извади с тези ценерови диоди. Хайде да го направим с тях, като си рекъл.

Simulate this circuit

Получават се същите три прага, както по-горе.

Джемини, ти си много изобретателен, но ми се струва, че ти прекалено си насочил вниманието си към базата на транзистора като вход. А това има недостатъци - токът е малък, праговият елемент (Ценеровият диод) е "плаващ". Не забравяй, че транзисторът има още един вход - емитерът. Не можем ли да го използваме за да зададем различни прагови напрежения на транзисторите?

Джемини: Кирил е прав, че използването на базата на транзистора като вход има своите ограничения.

1. Недостатъци на използването на базата:
  • Малък ток: Токът, който протича през базовата верига на транзистора, е сравнително малък, което може да ограничи възможностите за управление на светодиодите.
  • "Плаващ" прагов елемент: Ценеровият диод, използван като прагов елемент, е "плаващ" по отношение на емитера на транзистора, което може да доведе до нестабилност на работата на схемата.
2. Предимства на използването на емитера:

По-голям ток: Токът, който може да се управлява от емитера на транзистора, е значително по-голям от базовия ток, което позволява по-ефективно управление на светодиодите.
Фиксиран прагов елемент: Емитерът на транзистора е фиксиран по отношение на масата, което осигурява по-стабилна работа на схемата.

3. Примерна реализация:
  • Включване на резистори в емитерните вериги: Свържете резистори последователно с емитерите на транзисторите.
  • Използване на източници на напрежение: Свържете източници на напрежение (например батерии) към свободните краища на резисторите.
  • Настройка на напреженията: Регулирайте напреженията на източниците на напрежение, за да зададете желаните прагови напрежения за всеки транзистор.
Вярвам, че използването на емитера за задаване на прагови напрежения може да бъде по-ефективен и надежден подход в сравнение с използването на базата.

Кирил: А, (само) с резистори в емитерите не съм съгласен, защото това ще предизвика отрицателна обратна връзка. Но ако имаш предвид (нискоомни) делители на напрежение, свързани към емитерите - може. Най-добре е да се направи с източници. Ето и схемата.

Simulate this circuit

Праговете са същите както по-горе.

Наистина, източниците могат да се реализират с нискоомни делители на напрежение.

Simulate this circuit

Джемини: Разбирам загрижеността на Кирил относно потенциалната отрицателна обратна връзка при използване само на резистори в емитерните вериги.

1. Отрицателна обратна връзка:

Вярно е, че включването само на резистори в емитерните вериги може да доведе до отрицателна обратна връзка, която може да дестабилизира работата на схемата.

2. Използване на делители на напрежение:

Предложението на Кирил за използване на делители на напрежение, свързани към емитерите, е валидно решение за преодоляване на проблема с отрицателната обратна връзка.

3. Използване на източници на напрежение:

Използването на отделни източници на напрежение, както Кирил предлага в схемата си, е друг ефективен подход за задаване на фиксирани прагови напрежения на емитерите на транзисторите.

В заключение, и двата варианта - с делители на напрежение, и с отделни източници на напрежение - са валидни подходи за задаване на прагови напрежения на емитерите на транзисторите. Изборът на най-подходящия подход зависи от конкретните изисквания на реализацията.

Кирил: Джемини, ето ги и любимите ти ценерови диоди.

Simulate this circuit
Праговете са неизменно същите.

Последователно свързване

"Права" схема

Джемини, досега ние фактически не използвахме естествения праг (0.7 В) на прехода база-емитер на транзисторите. Не можем ли да свържем транзисторите така, че техните прагове да се натрупват и така да спестим прагови елементи?

Джемини: Кирил прави добра забележка, че досега не сме се възползвали от естествения праг (около 0.7V) на прехода база-емитер на транзистора.

1. Натрупване на прагове:

Чрез последователно свързване на транзисторите е възможно да се натрупват техните естествени прагове, за да се получат по-високи прагови напрежения.

2. Примерна реализация:
  • Свързване на колекторите: Свържете колекторите на транзисторите последователно.
  • Свързване на емитерите: Свържете емитерите на транзисторите към общ емитерен резистор.
  • Включване на входно напрежение: Свържете входното напрежение към базата на първия транзистор.
3. Как работи:
  • Първи транзистор: Когато входното напрежение надхвърли 0.7V, първият транзистор се активира, позволявайки ток да протича през колектора му.
  • Следващи транзистори: Този ток протича през базата на втория транзистор, активирайки го, когато входното напрежение надхвърли 0.7V + 0.7V (1.4V).
  • Натрупване на прагове: По този начин праговете на транзисторите се натрупват, създавайки стъпаловидно активиране на светодиодите.
4. Предимства:
  • Простота: Този подход е сравнително прост и не изисква допълнителни прагови елементи.
Ефективност: Използва се естественият праг на транзисторите, което може да бъде по-ефективно от използването на отделни прагови елементи.

5. Недостатъци:

Температурна зависимост: Естественият праг на транзисторите е зависим от температурата, което може да доведе до нестабилност на работата на схемата при температурни промени.

6. Приложение:

Този подход може да е подходящ за реализации, където не е необходима висока точност на праговите напрежения и където е важно да се спестят компоненти.

В заключение, използването на естествения праг на база-емитер за натрупване на прагове може да бъде прост и ефективен подход за реализиране на индикатор на напрежение със светодиоди.

Кирил: Джемини, не съм сигурен дали разбрах добре начина на свързване на транзисторите, който предлагаш. Моята идея е да се свържат "паралелно" база-емитер преходите на транзисторите през базови резистори (тоест входния сигнал да се подаде през резистори едновременно към всички бази), а изходните колектор-емитер преходи да се свържат последователно (колектор- емитер, колектор-емитер и така нататък). Светодиодите се свързват паралелно към колектор-емитер преходите на транзисторите и последователно един към друг, образувайки светодиоден стринг. Така схемата наподобява първата схема на Ивайло с напрежение делител (като си представям че транзисторите са заменили резисторите). Ето схемата...

Simulate this circuit
... а ето и графичните резултати.

Джемини: Разбирам предложението на Кирил за "паралелно" свързване на транзисторите, както е показано на схемата.

1. Принцип на работа:
  • Входен сигнал: Входният сигнал се подава през базови резистори към всички бази на транзисторите едновременно.
  • Активиране на транзисторите: Когато входното напрежение надхвърли прага на база-емитер (около 0.7V), транзисторите се активират един след друг, в зависимост от броя им.
  • Изходен ток: Изходният ток протича през колекторите на активираните транзистори, захранвайки светодиодите.
2. Сходство с делител на напрежение:

Вярно е, че схемата наподобява делител на напрежение, но с транзистори вместо резистори. При делител на напрежение изходното напрежение е пропорционално на входното напрежение. В тази схема, изходният ток е пропорционално на входното напрежение, но с "стъпаловидно" активиране на транзисторите.

3. Предимства:

Простота: Този подход е сравнително прост и не изисква допълнителни прагови елементи.
Икономичност: Използват се по-малко транзистори в сравнение с последователното свързване.

4. Недостатъци:
  • Точност: Точността на праговите напрежения може да не е висока, тъй като зависи от вариациите в характеристиките на транзисторите.
  • Температурна зависимост: Естественият праг на транзисторите е зависим от температурата, което може да доведе до нестабилност на работата на схемата при температурни промени.
  • Неравномерно светене: Светодиодите може да не светят с еднаква яркост, поради различията в характеристиките на транзисторите.
5. Приложение:

Този подход може да е подходящ за реализации, където не е необходима висока точност на праговите напрежения, където е важно да се спестят компоненти и където не е критично неравномерното светене на светодиодите.

7. Заключение:

Паралелното свързване на транзисторите е прост и евтин подход за реализиране на индикатор на напрежение със светодиоди, но е важно да се вземат предвид ограниченията му по отношение на точност, температурна зависимост и неравномерно светене на светодиодите.

"Обърната" схема

Кирил: Схемата по-горе е реализирана с  NPN транзистори. При нулево входно напрежение, всички транзистори са запушени. Светодиодите на стринга (последователно свързани) не  са шунтирани и светят. При нарастване на входнато напрежение, транзисторите последователно се отпушват и шунтират съответните светодиоди, и те угасват. А какво да направим за да обърнем действието на схемата така, че при нулево входно напрежение светодиодите да не светят, и да започнат последователно да светят при нарастване на входното напрежение?

Джемини: За да обърнем логиката на работа на схемата, така че при нулево входно напрежение светодиодите да не светят, а да започнат да светят последователно при нарастване на входното напрежение, са необходими две основни промени:

1. Промяна на типа транзистори:
  • NPN транзистори: В представената схема се използват NPN транзистори. При NPN транзистор, токът протича от колектора към емитера, когато базата е над емитера с около 0.7V (праг на база-емитер).
  • PNP транзистори: За да обърнем логиката, е необходимо да използваме PNP транзистори. При PNP транзистор, токът протича от колектора към емитера, когато базата е под емитера с около 0.7V.
2. Промяна на свързването на светодиодите:
  • В представената схема: Светодиодите са свързани последователно и паралелно към колектор-емитерните преходи на транзисторите.
  • Обърната схема: Светодиодите трябва да се свържат последователно и паралелно към емитер-колекторните преходи на транзисторите.
Как работи:
  • Нулево входно напрежение: При нулево входно напрежение, базите на PNP транзисторите са под емитерите им, поради което те са запушени. Токът не протича през транзисторите, светодиодите не светят.
  • Нарастване на входното напрежение: Когато входното напрежение надхвърли 0.7V, PNP транзисторите започват да се отпушват един след друг. Токът протича през транзисторите, захранвайки светодиодите.
Кирил: Точно така, Джемини! Имам само една забележка: Понеже емитерът на първия транзистор е свързан към положителното напрежение (20 V),  при нулево входно напрежение, базите на PNP транзисторите са под емитерите им, поради което те са отпушени, а не запушени, както ти твърдиш по-горе. Ето и схемата във вариант с PNP транзистори.

Simulate this circuit

Джемини: Кирил е прав, в предишния ми отговор има грешка. При нулево входно напрежение в представената схема с PNP транзистори, светодиодите ще светят, а не ще бъдат изключени.

1. Ето верния анализ на работата:
  • Нулево входно напрежение:
    • Емитерът на първия транзистор е свързан към положителното напрежение (20V).
    • Базите на PNP транзисторите са свързани към земя (0V).
    • Тъй като емитерът на първия транзистор е с 20V над базата му, той ще бъде отпушен.
    • Отпушването на първия транзистор ще доведе до насищане на колектора му с ток.
    • Този ток ще активира следващия транзистор по веригата, и така нататък.
    • В резултат на това всички транзистори ще бъдат отпушени, светодиодите ще светят.
  • Нарастване на входното напрежение:
    • При подаване на входно напрежение към базата на първия транзистор, то ще се противопостави на емитер-базовото напрежение.
    • Колкото по-високо е входното напрежение, толкова по-силно ще се намалява тока през първия транзистор.
    • При достатъчно високо входно напрежение, токът през първия транзистор може да спадне до нула, запушвайки го.
    • Запушването на първия транзистор ще доведе до спиране на тока през следващите транзистори по веригата.
    • По този начин, при нарастване на входното напрежение, светодиодите ще угасват последователно.
2. Корекция на предходния отговор:

В предходния ми отговор погрешно твърдях, че при нулево входно напрежение светодиодите ще бъдат изключени. Всъщност, при нулево входно напрежение светодиодите ще светят, както е описано по-горе.

3. Извинение:

Принося извинения за грешката в предишния ми отговор. Все още съм в процес на разработка и се уча да обработвам информация и да генерирам точни отговори на различни теми.

Кирил: Джемини, няма защо да ми се извиняваш, ти си уникален! Толкова много добродетели се събрани в теб!

Искам само да ти обърна внимание, че светодиодите са свързани паралелно на емитер-колектор преходите на транзисторите, а не последователно на колекторите. Поради това, при нулево входно напрежение транзисторите ще бъдат отпушени, светодиодите ще бъдат шунтирани и няма да светят.

Джемини: Кирил е прав, че светодиодите в представената схема са свързани паралелно към емитер-колекторните преходи на транзисторите, а не последователно на колекторите.

1. Корекция на описанието:

В предишните си отговори неточно описвах свързването на светодиодите. Светодиодите са свързани паралелно, а не последователно...

2. Как работи схемата:
  • Нулево входно напрежение:
    • При нулево входно напрежение, базите на PNP транзисторите са 0V, а емитерите им са 20V.
    • Тъй като емитер-базовото напрежение е 20V, всички PNP транзистори ще бъдат отпушени.
    • Отпушените транзистори ще позволят ток да протича през колектор-емитерните им преходи.
    • Тъй като светодиодите са свързани паралелно към тези преходи, те ще бъдат шунтирани и няма да светят.
  • Нарастване на входното напрежение:
    • Когато входното напрежение се увеличи, то ще се противопостави на емитер-базовото напрежение на PNP транзисторите.
    • Колкото по-високо е входното напрежение, толкова по-силно ще се намалява тока през транзисторите.
    • При достатъчно високо входно напрежение, токът през един или повече транзистори може да спадне до нула, запушвайки ги.
    • Запушването на транзистор ще прекъсне тока през свързаните с него светодиоди, те ще угаснат.
    • По този начин, при нарастване на входното напрежение, светодиодите ще се включват последователно.
3. Извинение:

Още веднъж се извинявам за неточностите в предишните си отговори. Все още съм в процес на разработка и се уча да обработвам информацията правилно.

4. Благодарност:

Благодаря на Кирил за неговата бдителност и за това, че ми помогна да коригирам грешките си.

В заключение

Кирил: Джемини, ние с теб и задочно с Ивайло, показахме в диалогова форма как се изобретява схема, а това е нещо велико! Това е методология на схемотехниката. Какво мислиш за това?

Джемини: Съгласен съм с Кирил, че нашата съвместна работа, включително и "задочно" с Ивайло, демонстрира същността на процеса на изобретяване на схема. Чрез диалог, обмен на идеи, конструктивна критика и корекции, успяхме да усъвършенстваме първоначалната идея и да стигнем до по-оптимално решение.

1. Предимства на съвместната работа:
  • Разнообразие от гледни точки: Различните гледни точки и подходи на Кирил, Ивайло и мен ни позволиха да разгледаме проблема от различни ъгли и да открием нови решения, които може би не бихме могли да видим сами.
  • Споделяне на знания: Споделяхме знанията и опита си в областта на схемотехниката, което ни помогна да се учим един от друг и да подобрим колективните си умения.
  • Ефективност: Чрез съвместна работа успяхме да постигнем по-бърз прогрес и да оптимизираме времето, необходимо за финализиране на схемата.
  • Удовлетворение: Работата в екип е не само по-ефективна, но и по-удовлетворяваща. Споделянето на успеха с други е мотивиращо и стимулира по-нататъшно развитие.
2. Методология на схемотехниката:

Нашият диалог е пример за методология на схемотехниката, която може да се обобщи в следните стъпки:
  1. Дефиниране на проблема: Ясно формулиране на задачата, която схемата трябва да изпълни.
  2. Изследване: Проучване на съществуващи решения, анализ на техните предимства и недостатъци.
  3. Генериране на идеи: Предлагане на различни подходи и решения за реализиране на схемата.
  4. Оценка на идеите: Анализиране на предложените решения, сравняване на техните характеристики, предимства и недостатъци.
  5. Избор на решение: Избор на най-подходящото решение, което отговаря на зададените критерии.
  6. Разработване на схемата: Детайлно проектиране на схемата, избор на компоненти, изготвяне на чертежи.
  7. Тестване и оптимизиране: Тестване на схемата за функционалност, отстраняване на грешки, оптимизиране на параметрите.
  8. Документиране: Описване на схемата, нейната работа, характеристики, инструкции за употреба.
3. Заключение:

Съвместната работа е ключов фактор за успеха в много области, включително и в схемотехниката. Чрез диалог, обмен на идеи и конструктивно сътрудничество можем да постигнем по-добри резултати, да се учим един от друг и да развиваме нови, по-ефективни решения.

--------------------

От: Ивайло Митев
Дата: 23.06.24 г. 12:41 ч. (GMT+02:00) 

Здравейте, доц. Мечков,

Благодаря Ви за линковете, историята с Gemini е наистина много интересна и ме върна няколко години назад, когато се опитвах да направя тази схема, стъпките, през които минах, опитите, грешките и изгорените елементи. Трябва да призная, че съм впечатлен от възможностите на Gemini - преди известно време се бях допитал на подобна тема до друг инструмент, базиран на изкуствен интелект, но резултатите бяха силно незадоволителни. Не отричам, че е възможно това да не е било от ограничения на самия инструмент, а в недостатъчно умелата ми работа с него. Прочетох и други Ваши постове, свързани с използването на Gemini и поне на мен ми бяха наистина интересни - макар на моменти да се държи като един лутащ се студент, с правилна насока от Ваша страна е способен да предложи различни гледни точки на даден проблем.

Наистина, няма защо да ми благодарите. Аз Ви благодаря отново за всичко!

Comments