Тайната на изобретението: Опитай се да изобретиш!
Тайната на изобретението
Уважаеми читатели, редакцията на списание "Млад конструктор" поставя началото на нова рубрика. Твърдо убедени в това, че творческо мислене не се възпитава, като се дават готови рецепти, повеждаме разговор за една от най-висшите прояви на техническото творчество - изобретателството. Поредицата "Тайната на изобретението" ще се води от инж. Кирил Мечков. Самият той, още не навършил 30 години, е автор на 7 изобретения и много рационализации. На редовните ни читатели е познат и от страниците на нашето списание, тъй като е автор на едни от най-интересните материали. Забавните илюстрации са направени от известния български карикатурист Борислав Златанов. Рубриката е открита и за всички млади новатори, които искат да споделят своя изобретателски опит.
Опитай се да изобретиш!
Новата идея! Незнайни са пътищата на нейното възникване, безброй са трудностите, свързани с реализирането й. И това не е случайно. Всяко изобретение в същността си отрича нещо съществуващо досега. Крехката конструкция, въплътила в себе си новата идея, се опълчва срещу бляскавата и напълно съвършена на пръв поглед машина, а неизвестният чудак, дръзнал да изкаже идеята - срещу известния, радващ се на признание специалист. И тази борба е съпътствала развитието на човечеството още от неговото възникване до днес. Всеки момент в някоя кътче на земното кълбо прозвучава лекуващото "Еврика!", последвано от скептичното "Не!". Неописуема е радостта на изобретателя, чиято идея преодолее яростната съпротива на старото и издържи проверката на практиката. Това е и единствената награда - източник на едно от най-големите човешки удоволствия.
Уважаеми читателю, искате ли и вие да вкусите от романтиката на изобретателското творчество? Ако досега не сте направили поне един опит за това, не търсете вината само в себе си. Много и разнообразни са препятствията по пътя на едно изобретение. Как да ги преодолявате? Това ще научите от нашата поредица за изобретателството.
И все пак какво е изобретение? Тук няма да тълкуваме определението, дадено в Закона за изобретената и рационализациите, а ще се опитаме да опровергаем едно широко разпространено погрешно схващане.
Много хора под понятието "изобретение" разбират "пионерско изобретение", тоест нещо съвършено ново, което поставя началото на нова област в техниката. Така се създава грешното впечатление, че изобретател може да бъде примерно един човек на хиляда. Това подтиска желанието за творчество, създава неувереност в собственните сили и пречи на възникването на "дребни", но полезни изобретения. А всъщност изобретение е всяко ново техническо решение, което удовлетворява някакви човешки потребности по неизвестен досега начин. Изобретатели могат да бъдат например домашният майстор, ако измисли оригинален инструмент или приспособление; радиолюбителят, "налепил" схема с непознати досега свойства; фотолюбителят, ако измисли оригинално устройство за трикови снимки; жената домакиня, която е направила неизвестно досега приспособление, облекчаващо труда й в кухнята, и т.н.
Следователно, изобретения са не само радиото, грамофонът, лазерът и др., а и съвсем елементарни на пръв поглед предмети, в които е заложена някаква хитрина. Така, че изобретател може да бъде всеки, в който гори дори и искрица оригиналност и са налице качествата на един изобретателски интелект. Трябва да отбележим, че понятията "интелект" и "изобретателски интелект" не означават едно и също, макар че в някои случаи се покриват.
Интелектът, разбиран в обичайния смисъл, предполага способност за логическо мислене, която при решаване на изобретателски задачи е второстепенна. Известно е, че светът на науката е пълен с усърдно работещи високо интелигентни научни работници, които въпреки това не са "генератори" на нови идеи.
Изобретателският интелект представлява особена организация на мисловния процес, която не е свързана толкова със собственото развитие на човека, колкото със способността за нов поглед върху известни неща, образно мислене и др. Как по друг начин можем да си обясним факта, че Едисон, когото в училище се смятали за умствено изостанал, успял да направи повече от 1000 изобретения, няколко от които пионерски? Или че в рубриката "Патентно бюро" на съветското списание "Юньй техник" редовно се публикуват интересни идеи на 10-15 годишни деца и някой от тези идеи граничат с изобретения?
И какво се получава на практика? Вие се раждате с нужните за изобретателство качества, но ви липсват знания и опит, за да ги използвате. По-късно в училището получавате знания, но в замяна на това способността да мислите оригинално е изчезнала. Това не би се случило, ако учителите по-често започваха уроците си с въпроса "Как може да се направи това?" вместо с "Това се прави така."
Имайки предвид всичко това, в няколко следващи статии ще ви разкажем за тайните на изобретателството.
Comments
Post a Comment